Dlaczego na rynku mamy trzy typy oleju napędowego? Kiedy mają one zastosowanie i na jakiej podstawie?

Paliwa zimowe, szczególnie olej napędowy, znacznie różnią się od paliw sprzedawanych wiosną lub latem. W porównaniu z olejem napędowym letnim lub przejściowym paliwo zimowe ma zmodyfikowany skład w celu obniżenia temperatury mętnienia. Na szczęście o tym, jakie paliwo ma płynąć z dystrybutorów, nie decyduje kierowca, ale kwestię tę regulują odpowiednie normy, które w zależności od pory roku nakładają na sprzedawcę obowiązek posiadania paliwa o różnych parametrach.

Olej napędowy wrażliwy jest na niską temperaturę, dlatego zgodnie z Polską Normą PN-EN 590, dzielimy go na 3 gatunki – letni, przejściowy i zimowy. Na podstawie wytycznych zawartych w normie ustalono okresy, w których paliwo o różnych właściwościach musi być dostępne na stacjach paliw.

Okres letni – od 16 kwietnia do 30 września.

Okres przejściowy – od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada.

Okres zimowy – od 16 listopada do końca lutego.

O ile teoretycznie latem można śmiało korzystać z zimowego oleju napędowego, o tyle zimą stosowanie paliwa nieprzystosowanego do warunków pogodowych może zakończyć się poważną awarią silnika. Kierowcy często na własną rękę próbują poprawiać zimą jakość paliwa, poprzez dolewanie do baku różnych dodatków. Niestety, ta droga na skróty nie zawsze się opłaca. Niemniej wzrost zainteresowania w ostatnich latach paliwami premium jest sygnałem pozytywnych zmian w świadomości użytkowników aut. W ich opinii niezawodna i stabilna praca silnika to wartość, w którą warto inwestować.

Więcej artykułów

Zimą Lotos Dynamic Diesel czy dodatki do paliwa?

Standardowe oleje napędowe sprzedawane zimą zawierają optymalnie dobrane dodatki poprawiające własności eksploatacyjne – temperaturę zablokowania zimnego filtra. Zastosowanie przez klienta dodatkowych preparatów podobnego typu może nie przynieść żadnych pozytywnych efektów. Dlatego też należy zastanowić się, czy warto tracić pieniądze na zakup dodatków, czy lepiej zainwestować w produkt spełniający wymagania oleju napędowego arktycznego. Warto przy tym […]

więcej